Over Ons

Wij zijn Systeem Academie Limburg, een gedreven academie opgericht door drie ervaren systeemtherapeuten. Als klinisch psychologen, psychotherapeut en seksuoloog delen wij een diepe passie voor systemisch werken en de kracht van verbinding.

Systeem Academie Limburg

Omdat duurzame verandering begint by systematisch inzicht

Ons Team

Esther Florisse

Klinisch psycholoog - Psychotherapeut Systeemtherapeut en opleider NVRG

Sandrine Tuerlinckx

GZ-psycholoog - Psychotherapeut Systeemtherapeut, supervisor en opleider NVRG
Seksuoloog NVVS

Kim van Beest

Klinisch psycholoog - Psychotherapeut
Systeemtherapeut, supervisor en opleider NVRG

Esther Florisse

Mijn passie ligt op het vlak van werken met en in menselijke relaties. Relaties en verbindingen geven ons leven kleur en betekenis. We zijn als mensen sociale dieren en gericht op het aangaan van duurzame relaties. Helaas lukt dit niet iedereen. We zien vaak dat relaties en gezinnen onder druk komen te staan als gevolg van gezondheidsklachten, verlieservaringen of andere stressoren. Nog te vaak wordt de focus gelegd op het individu in de zorg, terwijl er bijna altijd een interactie is tussen de aanwezige klachten en de dynamieken met de naasten van de betreffende persoon.  

Mijn expertise ligt in het werken met volwassenen, jeugdigen en kinderen met persoonlijkheidsproblematiek, (complex) trauma, ontwikkelingsproblematiek en problemen rondom de realiteitstoetsing. Hierbij staat vaak per definitie het (moeizame) contact tussen zelf en de ander centraal. Mensen willen vaak fijne verbindingen met de ander, maar weten niet goed hoe dit vorm te geven en worden vaak belemmerd door negatieve patronen in zichzelf en tussen elkaar. Ik werk graag met koppels en gezinnen, ook als deze wat buiten de ‘standaard’ vallen (denk aan open relatievormen, LHBTQIA+ gemeenschap, samengestelde gezinnen, verbroken familierelaties).  

In mijn rol als docent, opleider en supervisor heb ik graag aandacht voor de mens achter de professional en sta ik voor een fijn en veilig leerklimaat waarin alles er mag zijn. Lekker interactief, met veel ruimte om te oefenen en te vragen en te leren van elkaar. Eén van de mooiste momenten tijdens de cursus is het moment als de cursisten aangeven dat ze de ‘systeembril’ op hebben gezet en aangeven dat ze het niet meer anders kunnen zien. Denken in patronen en interacties, daar lever ik graag een bijdrage aan!  

Sandrine Tuerlinckx

Sinds 2000 werk ik binnen de specialistische GGZ, met name in de volwassenenzorg. In de loop der jaren heb ik mij verdiept en gespecialiseerd via verschillende opleidingen, waaronder psychotherapie, systeemtherapie, seksuologie en de verkorte GZ-opleiding. Mijn werkervaring strekt zich uit over diverse afdelingen, waarbij ik met name expertise heb opgedaan in de behandeling van angstklachten, complex trauma, persoonlijkheidsproblematiek en eetstoornissen. In al deze contexten is mijn systemische blik  en expertise binnen de seksuologie een constante factor geweest. 

Naast mijn klinisch werk ben ik als docent en gedragswetenschapper verbonden aan de Universiteit Maastricht binnen de huisartsgeneeskunde. Ook ben ik erkend  docent en supervisor NVRG en begeleid ik vanuit mijn eigen praktijk supervisie- en intervisiegroepen voor professionals binnen de GGZ en medische sector.

Systeemtherapie ligt mij nauw aan het hart. Ik geloof sterk dat binnen de GGZ nog te vaak het belang van de context ,gezin, relaties, omgeving onderschat wordt. Ik zie het als mijn missie om hierin bij te dragen: door communicatie te helpen herstellen, groei te faciliteren en mensen (weer) in verbinding te brengen met elkaar en zichzelf. Ieder gezin, ieder systeem is uniek en draagt zijn eigen wijsheid , het is een voorrecht om daarin mee te mogen kijken.

Als docent en supervisor wil ik vooral ook ruimte bieden. Ruimte om te leren, om vragen te mogen stellen, om te groeien en ook om “fouten” te mogen maken in een veilige leeromgeving. Zelf heb ik ervaren hoe waardevol dat is. Ik ben niet perfect, en dat hoeft ook niet. Ik ben een mens, een dochter, een partner, een moeder, én een professional. In mijn onderwijs probeer ik die menselijkheid en echtheid ook over te brengen.
 
Ik kijk ernaar uit om samen met jou en met anderen te blijven leren en ontwikkelen binnen dit prachtige vak.

Kim van Beest

Als klinisch psycholoog en systeemtherapeut werk ik vanuit betrokkenheid en verbinding met een open en luisterende houding. Ik geloof dat psychische moeilijkheden nooit op zichzelf staan, maar altijd in relatie met de omgeving en levensgeschiedenis ontstaan. Daarom kijk ik verder dan het individu alleen, naar de bredere context, de onderlinge interacties en de betekenis die we samen kunnen geven aan klachten en ervaringen.

Speelsheid en humor zijn voor mij belangrijke elementen in het contact. Ze brengen lucht in het proces en maken ruimte voor beweging en groei, zelfs in moeilijke momenten. Ik streef ernaar om een veilige omgeving te creëren waarin mensen kunnen groeien, zich gezien en gehoord voelen — precies zoals ze zijn. Samen met de cliënt zoek ik naar bewustwording, acceptatie en richting. Zo ontstaat er niet alleen ruimte voor herstel, maar ook voor nieuwe verbinding — met jezelf en met de mensen om je heen.

In mijn klinische werk heb ik ruime ervaring in het behandelen van kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen met complexe psychische klachten. Mijn expertise ligt met name bij mensen met persoonlijkheidsproblematiek en traumagerelateerde klachten. Ik heb gewerkt binnen diverse settings, van ambulante teams tot klinische behandelcentra, en ben gewend om samen te werken binnen multidisciplinaire netwerken. Deze brede achtergrond helpt mij om flexibel en afgestemd te werken, steeds met oog voor de mens achter de problematiek.

Ook in mijn rol als docent en supervisor (NVRG) staat de relatie centraal. Ik streef ernaar een leeromgeving te creëren waarin ruimte is om te groeien, te onderzoeken, te mogen struikelen en weer op te staan. Een plek waar je je kwetsbaar mag tonen, vragen durft te stellen en jezelf kunt verrijken als professional en mens.

Ik geloof dat leren niet alleen gaat over kennis en vaardigheden, maar juist ook over het ontwikkelen van je eigen therapeutische stijl, het herkennen van je kracht én je valkuilen. Daarin ga ik graag naast je staan — met een open blik, humor en aandacht voor wie jij bent in het contact. Zo ontstaat er een leerproces dat niet alleen verdiept, maar ook versterkt. Ik kijk er naar uit om te je mogen ontmoeten!